بلاگ

دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین چیست؟

قطع و وصل شدن کولر ماشین

یکی از مواردی که همواره رانندگان را در روزهای گرم سال دچار مشکل می‌کند، قطع و وصل شدن کولر ماشین است. بنابراین، همه رانندگان باید با طلاع از دلایل آن، درپی برطرف نمودن آن باشند. این شکل هر دلیلی که داشته باشد، خود را با هشدار دادن، نشان می‌دهد. موارد زیر به شما هشدار می‌دهد تا علت را پیدا کرده و در اسرع وقت آن را رفع نمایید.

نحوه کار کولر ماشین

هر راننده برای این‌که بتواند علل قطع و وصل شدن کولر ماشین را بشناسد، باید از نحوه عملکرد سیستم کولر اطلاع داشته باشد. اصلی‌ترین اجزای یک کولر ماشین کمپرسور، لوله‌های رابط، رادیاتور و فن کولر، شیر فشارشکن و اواپراتور هستند. بروز اخلال در هر یک از این اجزا، سبب قطع و وصل شدن کولر می‌شود.

نحوه کارکرد سیستم کولر ماشین به این صورت است که با چرخش گاز سردکننده بین منبع سرد و گرم، یک تبادل حرارت صورت می‌گیرد و نتیجه آن، تولید هوای خنک است. در این سیستم، درابتدا گاز مبرد در کمپرسور توسط تسمه دینام و موتور فشرده شده و با فشار زیاد به طرف کندانسور هدایت می‌شود.

این گاز با از دست‌دادن گرمای خود، در کندانسور به مایع تبدیل شده و پس از گذر از شیر انبساطی، فشار آن کاهش می‌یابد. در مرحله‌ی آخر، این گاز به اواپراتور رسیده و فن‌ها هوای خنک را به داخل خودرو می رسانند.

دلایل قطع و وصل شدن کولر ماشین

دلایل قطع و وصل شدن کولر ماشین

دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین چیست؟ بروز مشکل در اجزایی مانند فن، فیوز، کندانسور و این‌گونه موارد، می‌توانند از جمله دلایل قطع و وصل شدن کولر ماشین باشند. دلایلی که در موارد زیر آورده شده کمتر کسی به آن‌ها توجه دارند اما، در ایجاد این مشکل نقش دارند. این مشکلات عبارتند از:

  • ضعیف بودن باتری
  • معیوب بودن کلاچ کمپرسور
  • ترموستات خراب
  • شل بودن تسمه
  • نشتی روغن کولر
  • کثیف بودن کندانسور و کمپرسور کولر
  • عدم تعویض فیلتر هوای اتاق

شاید این مورد برای‌تان عجیب باشد که کثیف بودن فیلتر هوای داخل کابین نیز می‌تواند منجر به خرابی کولر شود. در موارد زیر مهم‌ترین دلایل قطع و وصل شدن کولر ماشین عنوان شده‌اند:

تسمه دینام

خرابی در تسمه دینام، می‌تواند دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین نیز باشد. همچنین، میزان نبودن شارژ گاز سردکننده و لرزش خودرو هنگام کولر گرفتن نیز می‌تواند نتیجه آسیب دیدگی تسمه باشد.

اتمام یا کمبود گاز کولر

یکی از دلایل معمول این مشکل، تمام شدن یا کمبود گاز سردکننده کولر است. اگر گاز کولر نشتی نداشته باشد، باید به سراغ شارژ کردن آن بروید. بهترین زمان برای چک کردن یا شارژ کردن گاز، سالی یک‌بار است. البته، درصورتی‌که در مناطق گرمسیری سکونت دارید، بهتر است سالی دو بار سطح گاز را بررسی نمایید.

معیوب بودن شیر انبساطی

اگر قطع و وصل شدن کولر ماشین به شکل پیوسته انجام می‌شود، شاید عملکرد شیر انبساطی مختل شده باشد. خرابی این قطعه سبب کاهش گاز و قطع و وصل شدن دائم کولر می‌شود.

کندانسور

وظیفه کندانسور، هدایت هوای گرم موتور به خارج است و بروز مشکل در آن سبب بالا رفتن دمای موتور و جوش آوردن ماشین با کولر خواهد شد. بدین ترتیب، شاهد قطع و وصل شدن سیستم سرمایشی خودرو هستیم. شما می‌توانید این مشکل را با برطرف کردن آلودگی‌ها و تعویض فن آن رفع کرد.

ازدیاد گاز سردکننده

شارژ بیش از حد گاز مبرد نیز می‌تواند یکی دیگر از دلایل بروز این مشکل و خنک نکردن آن باشد.

نشتی گاز کولر

اگر در زیر ماشین خود مایعی به رنگ زرد متمایل به سبز مشاهده کردید، نشان دهنده نشتی گاز از کولر ماشین خصوصا کولر درجا است. نشتی گاز نیز می‌تواند دلیلی برای قطع و وصل شدن های مداوم سیستم کولر خودرو باشد.

انسداد ورودی هوا

پس از کنترل شارژ گاز کولر و شیر انبساطی، باید مجرای ورودی هوای خودرو را بررسی کنید. مسدود شدن این ورودی منجر به گرم شدن بیش از حد کندانسور شده و سبب دریافت هوای ناکافی خواهد شد.

رله کولر

شاید قطع و وصل شدن کولر ماشین به دلیل اتصالی در سیستم‌های الکتریکی آن باشد. در این سیستم، یک رله وظیفه قطع و وصل کردن کولر را برعهده دارد بنابراین، این قطعه نیز باید بررسی شود.

موتور فن دمنده

بروز آسیب در موتور فن دمنده نیز می‌تواند یکی از دلایل خاموش و روشن شدن کولر باشد. البته، این مشکل می‌تواند سبب یکسره شدن کولر شود که خود را با تخلیه باتری نشان می‌دهد.

سوئیچ فن

درصورتی‌که سوئیچ فن کولر دچار نقص شده باشد، شما با مشکل روشن و خاموش شدن کولر مواجه می‌شوید. همچنین، می‌تواند دلیل قطع و وصل شدن فن کولر ماشین باشد. در این شرایط، بهتر است این قطعه تعویض شود.

کمپرسور

بروز خرابی در کمپرسور، پیچیده‌ترین دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین است. این مشکل، دلایلی متعددی دارد که معمول‌ترین آن، خرابی فن‌های خنک‌کننده و کاهش فشار گاز کولر است.

رانندگی با دور موتور بالا

در برخی از ماشین‌ها مکانیزمی وجود دارد که با فشار دادن پدال گاز تا انتها، کولر قطع می‌شود. به همین دلیل، رانندگی با دور موتور بالا نیز می‌تواند از دلایل بروز این مشکل باشد.

راه‌کارهای جلوگیری از قطع و وصل شدن کولر ماشین

دلیل قطع و وصل شدن فن کولر ماشین

شما با اقدامات به موقع جهت پیشگیری از بروز مشکلات برای کولر خودرو خود علاوه‌بر افزایش عمر مفید آن، به حفظ کارایی این سیستم نیز کمک می‌کنید. شما با اطلاع از این موارد، می‌توانید در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید:

انجام سرویس‌های دوره‌ای

یکی از ساده‌ترین و بهترین شیوه‌ها برای عدم بروز مشکلات مربوط به کولر خودرو، انجام سرویس‌های دوره‌ای و منظم است. شما با انجام این سرویس‌ها، می‌توانید از عملکرد بهینه سیستم کولر اطمینان حاصل کنید. در این‌گونه سرویس‌ها، اجزاهایی مانند کمپرسور، فیلترها و مبدل‌های حرارتی کولر بررسی می‌شوند.

تعویض فیلترهای هوا

فیلترهای هوا نقش مهمی در عملکرد کولر داشته اما،  به مرور زمان کثیف یا مسدود می‌شوند. عدم تعویض آن‌ها سبب کاهش جریان هوا و ایجاد فشار بر کمپرسور خواهد شد.

بررسی گاز مبرد

میزان شارژ گاز سرد‌کننده کولر باید به شکل دوره‌های چک شود. کمبود این گاز سبب اخلال در عملکرد کولر و اعمال فشار مضاعف بر کمپرسور می‌شود. در صورت نیاز به شارژ، این کار را توسط مراکز معتبر انجام دهید.

نگه‌داری مناسب

نگه‌داری مناسب از سیستم کولر سبب کاهش بروز مشکلات آن خواهد شد. استفاده بیش از حد از کولر و استفاده از آن در شرایط غیرضروری، منجر به افزایش فشار و کاهش عمر مفید اجزای کولر خواهد شد.

توجه به هشدارها

با توجه کردن به علائم اولیه، می‌توانید مشکلات بعدی آن را کاهش دهید. شما باید به محض مشاهده هر نوع مشکل مانند تغییر در کارکرد کولر، کاهش دمای هوا یا نشتی مایع سرد‌کننده، سریعا مشکل را برطرف نماید.

بررسی تسمه‌ها

هنگامی‌که در حال بازرسی کمپرسور کولر هستید، حتما تسمه‌ها را نیز بررسی نمایید. در این شرایط مطمئن شوید که تسمه کشش کافی داشته باشد و آسیب، سوراخ یا ساییدگی نداشته باشد. درصورت مشاهده هریک از این مشکلات، تسمه باید تعویض شود.

بررسی کمپرسور کولر خودرو

علت قطع و وصلی کولر ماشین

منظم نبودن زمان قطع و وصل شدن کمپرسور کولر خودرو، می‌تواند یکی از دلایل قطعی خراب شدن یا اختلال در کار کولر باشد. درابتدا شما باید کمپرسور کولر ماشین را یافته و آن را از لحاظ زنگ‌زدگی، آسیب‌دیدگی و نشت روغن بررسی نمایید.

همچنین، اگر روغن کولر ماشین کاهش یابد، می‌تواند علت قطع و وصل شدن کولر باشد. همچنین، افزایش اصطکاک کمپرسور به این دلیل، می‌تواند در زمان روشن کردن کولر، دماهای نامناسب تولید کند.

سخن پایانی

عوامل متعددی می‌تواند علت قطع و وصلی کولر ماشین باشد. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان نشتی یا شارژ بیش از حد گاز سردکننده، خرابی رله و فیوز، آسیب دیدگی تسمه و لوله‌ها آب، خرابی کندانسور و کمپرسور و این‌گونه موارد را نام برد.

اگر به مشکل قطع و وصل شدن کولر بی‌اعتنا باشید، پس از مدتی استهلاک آن بالا رفته و در نهایت، یکسره شده یا از کار می‌افتد. در این شرایط، هزینه تعمیر بالایی را به شما تحمیل خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر به فروشگاه آنلاین دانش، عرضه‌کننده لوازم خودرو و قطعات سیستم سرمایشی و گرمایشی مراجعه نمایید.

سوالات متداول

1. از کجا بفهمم کمپرسور کولر ماشینم خراب شده؟
اگر کولر باد گرم می‌زنه، صداهای غیرعادی از موتور میاد یا سیستم اصلاً روشن نمی‌شه، احتمال خرابی کمپرسور زیاده و باید بررسی بشه.
2. آیا میشه کمپرسور خراب رو تعمیر کرد یا باید حتماً عوضش کرد؟
بسته به شدت آسیب، گاهی امکان تعمیر هست، اما در اکثر موارد تعویض کمپرسور بهترین و مطمئن‌ترین راهه.
3. خرابی کمپرسور چه تأثیری روی عملکرد کلی کولر داره؟
کمپرسور قلب سیستم تهویه‌ست؛ اگه خراب بشه، کل کولر از کار می‌افته و دیگه هوای خنک وارد کابین نمی‌شه.

16 دیدگاه در “دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین چیست؟

  1. طاها گفت:

    من خوندم که کمپرسور خراب بشه کل کولر می‌سوزه. این درسته؟ اگر این طوره چرا اینجا ننوشتین؟ این مقاله ناقص نیست؟

    1. کامنتت کاملاً به‌جاست، ولی باید یه نکته رو بدونی: تو همین مقاله گفته شده که وقتی کمپرسور خراب بشه، کل عملکرد کولر دچار مشکل می‌شه چون کمپرسور قلب سیستم تهویه‌ست. حالا اینکه “کل کولر می‌سوزه” یه کم اغراقه، ولی درسته که اگه به خرابی کمپرسور رسیدگی نشه، می‌تونه به بقیه قطعات مثل کندانسور، فیلتر درایر یا حتی گاز کولر آسیب بزنه.

      تو مقاله کامل توضیح داده شده که علائم خرابی چیه و چرا باید زود رسیدگی بشه، ولی حق با توئه که شاید بهتر بود صریح‌تر می‌گفت اگه کمپرسور رو جدی نگیریم، ممکنه خرج کلی رو دست آدم بذاره!

  2. javad eslami گفت:

    من تو مقاله دنبال این بودم که بفهمم هزینه تعمیر کمپرسور چقدره، ولی چیزی نگفتین. می‌شه یه حدود قیمت بگین؟

    1. حتماً، مرسی که گفتی. راستش هزینه تعمیر یا تعویض کمپرسور کولر ماشین خیلی بستگی به نوع خودرو، مدل کمپرسور و میزان خرابی داره. ولی به طور حدودی، اگه نیاز به تعمیر جزئی باشه بین ۱ تا ۳ میلیون درمیاد، اما اگه کمپرسور کامل بخواد تعویض شه، ممکنه از ۵ تا حتی ۱۵ میلیون هم هزینه داشته باشه. برای دقیق‌ترش باید مکانیک بررسی کنه.

  3. تیموری گفت:

    چرا در این مقاله به روش‌های تخصصی‌تر مانند استفاده از دستگاه‌های تشخیص نشتی یا آنالیز جریان برق کمپرسور اشاره نشده است؟ آیا این اطلاعات عمداً حذف شده یا نیازی به آن ندیدید؟

    1. مرسی از دقتتون و سوال خوبی که پرسیدین. تو این مقاله سعی کردیم بیشتر مشکلات رایج کمپرسور کولر خودرو رو به زبان ساده برای عموم توضیح بدیم. روش‌هایی مثل تشخیص نشتی با دستگاه یا آنالیز جریان برق بیشتر تو حوزه تخصصی تعمیرکارهاست و تو این مقاله هدفمون آموزش اولیه و قابل فهم برای همه بود، نه وارد شدن به مباحث تخصصی فنی. اگه مخاطبین درخواست بدن، حتماً یه مطلب جدا و کامل درباره روش‌های حرفه‌ای‌تر هم منتشر می‌کنیم.

  4. mojtaba گفت:

    در بخشی از مقاله به کمبود گاز مبرد اشاره شده. آیا مشخصاً توضیح داده‌اید که چه عواملی باعث نشت گاز می‌شوند؟ و آیا راهکارهایی برای پیشگیری از آن ارائه شده است؟

    1. بله دقیقاً اشاره کردیم که یکی از دلایل خرابی کمپرسور، نشت گاز مبرده. تو مقاله گفته شده که این نشتی می‌تونه به خاطر سوراخ شدن لوله‌ها، شل شدن اتصالات یا خرابی واشرها باشه. برای پیشگیری هم پیشنهاد کردیم که سرویس دوره‌ای کولر و بررسی نشتی با ابزار مخصوص خیلی مهمه. اگه بهش رسیدگی نشه، کمپرسور آسیب می‌بینه و خرجش بالاست.

  5. hojat گفت:

    مقاله خوب بود، ولی به نظر می‌رسه جزییات مربوط به تشخیص خرابی کمپرسور در سیستم‌های پیشرفته‌تر مثل سیستم‌های چند منطقه‌ای (VRF) رو نادیده گرفتید. آیا برنامه‌ای برای پوشش این موضوع دارید؟

    1. ممنون از نظرت! راست می‌گی، تو مقاله بیشتر تمرکز روی سیستم‌های ساده‌تر بوده. فعلاً برنامه‌ای برای نوشتن درباره کمپرسورهای VRF نداریم، ولی حتماً تو لیست می‌ذاریم چون موضوع مهمیه و خیلیا دنبالش هستن.

  6. فواد شریبی گفت:

    سلام من ی پرابد ۱۱۱دارم ک مدتی هست بعنی الان دوتابستان داره میشه ک هروقت کولر میگبرم ۵دقیقه اول خیلی روشن خاموش میشه بعد دیگه درست میشه بموقع اف آن مبکنه هرازگاهی هم نه تو طول ساعاتی ک ماشین درحال کارهست با روشن بودن کولر یهو باز خییییلی قط و وصل میشه کولر جوری ک قلب ادم ب درد میاد بخاطرش هرکاری ک بود هرمتخصصی ک بردم هرترفندی ک بلد بودن سرش پیاده کردن باز درست نشد ک نشد یکی گفت موتور کولر ظعیف شده قبول کرده بودم تا اینکه یک هفته پیش مجبور شدم سه تیکه رو عوض کنم بوبین سوخته بود و موتور توسرویس نمیومد باز کولر ک میزدم همون حالت ۵دقیقه اول تکرار میشد اینبار موتور کولر نداشتم اما فن توکاپوت مشخص بود تند تند اف آن میکنه صدای رله هم میومد پس ظعیف بودن موتورهم کنسله چون باز تکرار شده بود بنظر شما از چی هست کسی اگه با این مشکل مواجه شده و پیداش کرده و رفع شده لطفن منم راهنمایی کنید ممنون

    1. سلام رفیق،
      مشکلی که گفتی خیلی آشناست و توی خیلی از ماشینا مخصوصاً پرایدها زیاد پیش میاد. طبق چیزی که تو صفحه گفته شده، اگه کولر اولش خیلی خاموش روشن میشه و بعد آروم می‌گیره، احتمال زیاد مشکل از سنسور فشار یا رله فن یا حتی ترموستات کولره.
      اون صدای تق تق یا کلیک که می‌شنوی هم احتمالاً از رله فن یا کمپرسوره. وقتی فن زیر کاپوت تند تند خاموش و روشن میشه، یعنی یا ECU داره اشتباه فرمان میده، یا رله‌ها و سنسورها دارن گیج می‌زنن. یه احتمال دیگه هم هست که خود گاز کولر یا فشارش استاندارد نباشه، یعنی شاید زیادی گاز زدن یا گاز کم شده.

      حالا که بوبین و کمپرسور رو هم چک کردی و مشکل حل نشده، پیشنهاد می‌کنم یه بار با دستگاه دیاگ، موقعی که کولر روشنه، پارامترای مربوط به فشار و دمای موتور رو لحظه‌ای چک کنن. اینجوری بهتر میشه فهمید چی داره فرمان قطع و وصل میده.

      در کل این مدل مشکل، معمولاً یا از سنسور فشاره، یا فرمان اشتباهی که از سمت ECU می‌رسه به رله‌ها. یه تعمیرکار وارد به برق خودرو خیلی می‌تونه کمکت کنه.
      موفق باشی، اگه چیزی جدید فهمیدی اینجا هم بگو شاید به درد بقیه هم بخوره. 🍀

  7. مسلم گفت:

    سلام ترموستات کولر ماشین سریع قطع و وصل میشه تا یکم خنک میشه قطع میشه تو حرکت
    ولی وقتی ایستادم قطع نمیشه یا وقتی ترموستات یکسره میشه قطع نمیشه ولی تو جاده یخ میزنه کندانسور

    1. سلام، احتمال زیاد یا گاز کولرت زیاد ریخته شده یا فن کندانسور درست کار نمی‌کنه. واسه همینه تو حرکت یخ می‌زنه ولی وقتی وایسادی، قطع نمیشه چون باد نمی‌خوره.
      ترموستاتم اگه تند تند قطع و وصل میشه، ممکنه سنسور دما یا رله کمپرسور مشکل داشته باشه. پیشنهاد می‌کنم گاز کولر با گیج چک شه و فن و سنسوراشم بررسی کنن. زودتر رسیدگی کنی بهتره، چون ممکنه به کمپرسور آسیب بزنه.

  8. علیرضا امینی گفت:

    سلام
    خیلی ممنونم بابت مقاله خوبتون
    ماشین من سمند EF7 هستش و کمپرسور با وجود روشن بودن دکمه AC و کا کردن فن داخل کابین از مدار خارج میشود. 2 مرتبه رله کولر (سبز) عوض کردم و باز این اتفاق تکرار میشه.در زمانی که رله نمیسوزد فن کمپرسور وکمپرسور به درستی کار میکند و برودت ایده ال هستشواگر ممکن هست من رو راهنمایی کنید.

    1. سلام!
      مشکل شما احتمالاً به خرابی یا اتصال معیوب رله کولر نیست فقط، ممکنه خود کمپرسور یا سیستم کنترلش دچار مشکل شده باشه که باعث میشه گاهی از مدار خارج بشه. گاهی هم سنسور دمای کولر یا فیوزها می‌تونن باعث قطع کار کمپرسور بشن. پیشنهاد می‌کنم اول سیستم برق و سنسورها رو دقیق چک کنن و اگر مشکل نبود، کمپرسور رو از نظر مکانیکی و الکتریکی بررسی کنن.
      موفق باشی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *