بلاگ

راهنمای کامل رفع مشکل خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن

خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن

کولر ماشین مانند یک بار اضافی روی موتور است. وقتی کولر را روشن می‌کنیم، موتور باید هم خودرو را حرکت دهد و هم کولر را کار کند. اگر موتور خیلی ضعیف باشد یا مشکلی داشته باشد، نمی‌تواند این بار اضافی را تحمل کند و ماشین خاموش می‌شود. این مشکل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در این مقاله به طور مفصل به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

مشکل احتمالیعلائم رایجاقدام کاربردی
خرابی دریچه IAC یا دریچه گاز الکترونیکینوسان دور موتور یا خاموش شدن هنگام روشن کردن کولرتمیزکاری یا تعویض دریچه کنترل دور آرام
گرفتگی یا خرابی کمپرسور/پولی کمپرسورصداهای غیرعادی، فشار اضافی روی موتور، خاموشی موتوربازرسی و سرویس یا تعویض کمپرسور/بلبرینگ پولی
فرسودگی یا لغزش تسمه کولرنوسان دور موتور هم‌زمان با روشن شدن کولربررسی وضعیت تسمه و تعویض آن در صورت نیاز
گاز مبرد بیش‌ازحد یا کمتر از حد استانداردبار اضافه روی موتور و خاموش شدنتنظیم میزان گاز توسط متخصص و بررسی نشتی احتمالی
خرابی‌های الکتریکی (فیوز، رله، سنسورها)خاموش یا قطع و وصل شدن کولر با روشن بودن، روشن شدن چراغ چکبازرسی و تعویض رله/فیوز یا سنسورهای دما/فشار

 

علت خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن

چرا هنگام کولر گرفتن خودرو خاموش می‌شود؟

همانطور که اشاره شد روشن کردن کولر در خودرو باعث افزایش بار موتور می‌شود. این افزایش بار به دلیل آن است که کمپرسور کولر برای تولید هوای خنک به نیروی بیشتری نیاز دارد. در نتیجه، موتور باید سخت‌تر کار کند تا هم بتواند خودرو را به حرکت درآورد و هم انرژی مورد نیاز کمپرسور کولر را تامین کند. در صورتی که موتور خودرو قادر به تامین این انرژی اضافی نباشد، ممکن است خودرو خاموش شود.

دلایل اصلی خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن

دلایل خاموش شدن خودرو هنگام روشن کردن کولر

شاید شما هم مشکل خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن را تجربه کرده باشید. این اتفاق ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد که در ادامه به بررسی تعدادی از این علت‌ها خواهیم پرداخت.

مشکلات سیستم سوخت‌رسانی

یکی از دلایل اصلی خاموش شدن خودرو هنگام روشن کردن کولر، مشکلات مرتبط با سیستم سوخت‌رسانی است. فیلتر بنزین، پمپ بنزین و انژکتورها اجزای حیاتی این سیستم هستند. اگر فیلتر بنزین مسدود شود، جریان سوخت به موتور کاهش می‌یابد و در نتیجه قدرت موتور افت می‌کند. همچنین، خرابی یا ضعف پمپ بنزین منجر به کاهش فشار سوخت و در نهایت قطع شدن سوخت‌رسانی به موتور می‌شود.

علاوه بر این، گرفتگی یا خرابی انژکتورها باعث اختلال در تزریق دقیق سوخت به داخل سیلندرها شده و مخلوط سوخت و هوا را نامناسب می‌سازد. این مشکلات در مجموع باعث کاهش کارایی موتور و در نهایت خاموش شدن خودرو، به خصوص در شرایطی که بار موتور به دلیل روشن بودن کولر افزایش یافته است، می‌شود. همچنین لرزش خودرو هنگام کولر گرفتن ممکن است نشانه وجود مشکلی در سیستم تعلیق یا موتور باشد.

مشکلات سیستم جرقه‌زنی

سیستم جرقه‌زنی نقش حیاتی در احتراق مخلوط سوخت و هوا درون سیلندرهای موتور ایفا می‌کند. دو جزء اصلی این سیستم، شمع‌ها و سیم‌کویل‌ها هستند. شمع‌ها وظیفه ایجاد جرقه‌ای قوی و دقیق را بر عهده دارند تا مخلوط سوخت و هوا را مشتعل کنند. اگر شمع‌ها فرسوده یا خراب شوند، جرقه ضعیف یا نامنظم شده و در نتیجه احتراق به طور کامل انجام نمی‌شود.

این امر باعث کاهش قدرت موتور، افزایش مصرف سوخت و حتی ایجاد مشکلاتی مانند لرزش خودرو یا سخت استارت خوردن آن می‌شود. از سوی دیگر، سیم‌کویل‌ها ولتاژ بالایی را تولید می‌کنند که برای ایجاد جرقه در شمع‌ها ضروری است.

خرابی سیم‌کویل‌ها باعث اختلال در تولید ولتاژ و در نتیجه اختلال در سیستم جرقه‌زنی می‌شود. در چنین شرایطی، موتور ممکن است به طور نامنظم کار کند، قدرت خود را از دست بدهد و حتی خاموش شود. به طور خلاصه، مشکلات سیستم جرقه‌زنی به طور مستقیم بر عملکرد موتور تاثیر گذاشته و می‌تواند باعث کاهش قدرت، افزایش مصرف سوخت و سایر مشکلات عملکردی شود.

مشکلات سیستم خنک‌کننده

سیستم خنک‌کننده خودرو وظیفه تنظیم دمای موتور را بر عهده دارد. اگر این سیستم به درستی کار نکند، موتور بیش از حد گرم شده و ممکن است آسیب ببیند. یکی از دلایل اصلی خاموش شدن خودرو هنگام روشن کردن کولر، مشکلات مرتبط با سیستم خنک‌کننده است. کمبود آب رادیاتور باعث می‌شود موتور نتواند به طور موثر خنک شود و در نتیجه دمای آن به شدت افزایش یابد. این افزایش دما می‌تواند به قطعات موتور آسیب برساند و حتی باعث جوش آوردن آن شود.

مشکلات سیستم خنک‌کننده

علاوه بر این، خرابی واترپمپ که وظیفه پمپاژ آب خنک‌کننده به دور موتور را بر عهده دارد، نیز باعث اختلال در سیستم خنک‌کننده و افزایش دمای موتور می‌شود. همچنین، گرفتگی رادیاتور که به عنوان رادیاتور شناخته می‌شود و وظیفه انتقال حرارت از موتور به محیط بیرون را بر عهده دارد، باعث کاهش کارایی سیستم خنک‌کننده و افزایش دمای موتور می‌شود.در چنین شرایطی، موتور به دلیل دمای بالا قدرت خود را از دست می‌دهد و ممکن است خاموش شود.

مشکلات سیستم برق

سیستم برق خودرو نقش حیاتی در عملکرد صحیح تمامی اجزای آن ایفا می‌کند. دو جزء اصلی این سیستم، دینام و باتری هستند. دینام وظیفه تولید برق مورد نیاز خودرو را بر عهده دارد و این برق برای تغذیه سیستم‌های مختلف از جمله سیستم جرقه‌زنی، سیستم روشنایی و سیستم‌های الکترونیکی استفاده می‌شود. خرابی دینام باعث کاهش تولید برق شده و در نتیجه عملکرد سیستم‌های مختلف خودرو با اختلال مواجه می‌شود. در برخی موارد، خرابی باتری می‌تواند باعث خاموش شدن ناگهانی خودرو شود.

کولر درجا

هنگامی که کولر در حالت درجا کار می‌کند، موتور بدون حرکت کردن باید نیروی لازم برای کمپرسور کولر را تامین کند. این امر باعث افزایش بار موتور شده و در صورتی که سیستم خنک‌کننده نتواند دمای موتور را به طور موثر کنترل کند، احتمال گرم شدن بیش از حد موتور و در نتیجه آسیب دیدن آن وجود دارد. همچنین، در برخی خودروها، درجا کارکردن ماشین با کولر ممکن است باعث کاهش فشار روغن و در نتیجه آسیب دیدن قطعات داخلی موتور شود.

روغن کولر ماشین

روغن کولر ماشین می‌تواند دلیل خاموش شدن خودرو هنگام روشن کردن کولر باشد. روغن کولر وظیفه روانکاری قطعات داخلی کمپرسور کولر را بر عهده دارد. کمبود روغن کولر یا آلودگی آن می‌تواند باعث افزایش اصطکاک بین قطعات، افزایش دمای کمپرسور و در نهایت کاهش کارایی آن شود. همچنین، کمبود روغن کولر می‌تواند باعث ایجاد صداهای غیرعادی از کمپرسور و کاهش عمر مفید آن شود. در برخی موارد، کمبود روغن کولر می‌تواند باعث افزایش بار موتور و در نتیجه خاموش شدن خودرو شود.

راهکارهای پیشگیری از خاموش شدن خودرو هنگام روشن شدن کولر

جلوگیری از خاموش شدن خودرو هنگام روشن شدن کولر

برای جلوگیری از خاموش شدن خودرو هنگام روشن کردن خودرو، می‌توانید اقداماتی پیشگیرانه انجام دهید تا از بروز این مشکل جلوگیری کنید. در ادامه به بررسی این روش‌های پیشگیری به صورت مشروح می‌پردازیم.

سرویس و نگهداری منظم خودرو

یکی از مهم‌ترین راهکارها برای جلوگیری از خاموش شدن خودرو هنگام روشن کردن کولر، سرویس و نگهداری منظم خودرو است. با سرویس‌های دوره‌ای، می‌توانید از سلامت موتور، سیستم خنک‌کننده، سیستم برق و سایر اجزای خودرو اطمینان حاصل کنید. چک کردن سطح روغن موتور، آب رادیاتور، فیلتر هوا، فیلتر روغن و تنظیم باد لاستیک‌ها از جمله مواردی است که باید به طور منظم انجام شود.

بررسی و شارژ سیستم کولر

سیستم کولر خودرو شامل اجزای مختلفی مانند کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و مبرد است. کمبود مبرد، نشتی در سیستم، گرفتگی لوله‌ها یا خرابی کمپرسور می‌تواند باعث کاهش کارایی کولر و افزایش بار روی موتور شود. بنابراین، به طور مرتب سطح مبرد را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را شارژ کنید. همچنین، نشتی‌های احتمالی در سیستم را برطرف کنید.

تمیز نگه داشتن فیلتر هوای کابین

فیلتر هوای کابین وظیفه تصفیه هوای ورودی به کابین را بر عهده دارد. اگر این فیلتر کثیف شود، جریان هوا کاهش یافته و کمپرسور کولر مجبور می‌شود با قدرت بیشتری کار کند. این امر باعث افزایش بار روی موتور و در نهایت ممکن است منجر به خاموش شدن خودرو شود. بنابراین، فیلتر هوای کابین را به صورت دوره‌ای تعویض کنید تا از عملکرد صحیح سیستم کولر اطمینان حاصل کنید.

بررسی سیستم برق خودرو

سیستم برق خودرو شامل باتری، دینام، سیم‌کشی و سایر اجزا است. خرابی باتری، دینام یا مشکلات در سیم‌کشی می‌تواند باعث کاهش ولتاژ برق و در نتیجه اختلال در عملکرد سیستم‌های مختلف خودرو از جمله سیستم کولر شود. بنابراین، به طور مرتب ولتاژ باتری را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را شارژ کنید. همچنین، سیم‌کشی خودرو را از نظر وجود هرگونه آسیب یا اتصالی بررسی کنید.

بررسی سیستم خنک‌کننده موتور

وظیفه سیستم خنک کننده کنترل دمای موتور است.کمبود آب رادیاتور، خرابی واترپمپ، گرفتگی رادیاتور یا خرابی ترموستات می‌تواند باعث افزایش دمای موتور و در نهایت خاموش شدن خودرو شود. بنابراین، به طور مرتب سطح آب رادیاتور را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را پر کنید. همچنین، سایر اجزای سیستم خنک‌کننده را نیز از نظر وجود هرگونه مشکل بررسی کنید.

 کلام پایانی

خاموش شدن موتور خودرو به‌محض روشن کردن کولر می‌تواند تجربه‌ای ناخوشایند باشد. به همین دلیل، شناسایی علت خاموش شدن ماشین هنگام استفاده از کولر اهمیت زیادی دارد تا از بروز آسیب‌های جدی به موتور جلوگیری شود. توجه داشته باشید در فروشگاه دانش، می‌توانید انواع فطعات کولر و بخاری خودرو، کولر درجا را با قیمتی بسیار مناسب تهیه کنید. بدون اینکه از کیفیت محصولاتمان کم کنیم، ما همواره تلاش می‌کنیم تا بهترین قیمت‌ها را به مشتریان خود ارائه دهیم.

30 دیدگاه در “راهنمای کامل رفع مشکل خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن

  1. hamed گفت:

    من فکر می‌کنم مشکل خاموش شدن خودرو هنگام روشن کردن کولر بیشتر به افت ولتاژ باتری یا تنظیم نبودن دریچه گاز مربوط باشه تا کمپرسور کولر. آیا بررسی کردید که ولتاژ باتری در لحظه روشن کردن کولر چقدر افت می‌کنه؟

    1. سلام، ممنون از نظرتون 🌟
      بله، افت ولتاژ باتری یا مشکل در دریچه گاز می‌تونه باعث این مشکل بشه، همون‌طور که تو مقاله هم اشاره کردیم.
      ما توی مطلب گفتیم که خرابی دریچه گاز، سنسور دریچه گاز، یا سیستم کنترل دور موتور می‌تونه باعث نوسان یا خاموش شدن ماشین بشه. همین‌طور خرابی باتری یا دینام هم جزو دلایل اصلی هستن که حتماً باید بررسی بشن.
      اگه افت ولتاژ موقع روشن کردن کولر زیاده، احتمالاً یکی از همین مشکلات وجود داره.

      موفق باشید 🌿

  2. بابک گفت:

    من یه پراید دارم که دقیقاً همین مشکل رو داره، تا کولر رو روشن می‌کنم خاموش می‌شه.

    1. احتمال زیاد یا مشکل از کمپرسوره یا سیستم برقی یا دریچه دور آرام هستش. بهترین کار اینه که اگه تخصص داری بررسی کنی، وگرنه یکی دو ساعتی می‌ره دست یه مکانیک با تجربه قطعات سیستم تهویه رو چک کنه. موفق باشی!

  3. sadegh گفت:

    به نظرم جای یه نمودار عملکردی برای مقایسه مدل‌ها خالیه. چون مثلاً کمپرسورهای اسکرال و دوار هرکدوم تو شرایط مختلف بهتر عمل می‌کنن. به نظرتون کدوم برای آب و هوای خیلی گرم مثل جنوب ایران مناسب‌تره؟

    1. سلام، ممنون بابت نظرت. 👍
      حق با شماست، نمودار مقایسه‌ای می‌تونه خیلی کمک‌کننده باشه، حتماً تو به‌روزرسانی‌های بعدی در نظر می‌گیریم.
      در مورد سوالتون، برای مناطق خیلی گرم مثل جنوب ایران، معمولاً کمپرسورهای اسکرال عملکرد بهتری دارن چون تو دماهای بالا پایداری و راندمان بیشتری دارن. ولی اگه مصرف برق خیلی برات مهمه، کمپرسورهای دوار تو شرایط معتدل‌تر کم‌مصرف‌ترن.

      بازم اگه سوالی بود خوشحال می‌شیم راهنمایی کنیم. 🌞

  4. سپهر گفت:

    در خودروهای با دریچه گاز برقی، این مشکل کمتر دیده می‌شه. آیا می‌شه با تغییر برنامه ECU توی مدل‌های قدیمی‌تر، واکنش به بار اضافه کولر رو بهینه کرد؟

    1. سلام، بله دقیقاً درسته که توی ماشین‌هایی با دریچه گاز برقی این مشکل کمتره چون ECU خودش گازو تنظیم می‌کنه. تو مدل‌های قدیمی‌تر هم میشه با ریمپ ECU یا برنامه‌ریزی مجدد کاری کرد که موتور موقع روشن شدن کولر بهتر واکنش نشون بده، ولی باید حتماً توسط فرد متخصص انجام بشه که تنظیمات درست و دقیق انجام بشه و به ماشین آسیب نزنه.

  5. daniyal گفت:

    در خودروهای انژکتوری، وقتی کمپرسور کولر فعال می‌شه، چرا بعضی از ECUها نمی‌تونن به‌درستی جبران افت توان رو انجام بدن؟ آیا مشکل از نرم‌افزاره یا سخت‌افزار؟

    1. سلام، وقتتون بخیر
      تو ماشینای انژکتوری وقتی کولر روشن میشه، یه فشار اضافه به موتور وارد میشه که باید ECU اون افت توان رو جبران کنه. حالا اگه ECU نتونه درست این کارو انجام بده، معمولاً یا نرم‌افزار اون خوب برنامه‌ریزی نشده یا سنسورهایی مثل سنسور دور موتور یا دریچه گاز درست کار نمی‌کنن. گاهی هم خود سیستم برقی یا اتصالات مشکل دارن. خلاصه، هم نرم‌افزار می‌تونه باعثش باشه هم سخت‌افزار، باید دقیق بررسی بشه.

  6. yasin گفت:

    در مورد عملکرد ECU در این شرایط توضیح بیشتری بدین. آیا در همه خودروها وقتی بار کمپرسور بالا می‌ره ECU باید به‌طور خودکار دریچه گاز رو تنظیم کنه؟ یا در برخی مدل‌ها این قابلیت وجود نداره؟

    1. نه، این قضیه تو همه ماشینا دقیقاً یه‌جور نیست. تو بعضی ماشینا که ECU پیشرفته‌تری دارن، وقتی کولر روشن میشه و کمپرسور فشار بیشتری میاره، ECU خودش سریع واکنش نشون میده و دریچه گاز (یا همون دریچه هوا-سوخت) رو یه‌کم بازتر می‌کنه تا دور موتور نیفته و ماشین خاموش نشه.

      ولی تو ماشینای قدیمی‌تر یا اونایی که ECU ساده‌تری دارن، این هماهنگی به‌خوبی انجام نمیشه. واسه همینم وقتی کولر روشن میشه، فشار کمپرسور باعث میشه موتور زورش نرسه و ماشین خاموش میشه. تو اون ماشینا ممکنه لازم باشه یه تنظیم دستی روی دریچه گاز یا سیستم برق کولر انجام بشه که این مشکل کمتر شه.

  7. منچهر گفت:

    بعضی وقتها کولر را روشن میکنم پس از مدتی راه رفت خودرو اگر خودرو را خاموش کنم به مدت یک دقیقه استارت ضعیف می خورد باید یک یا دو دقیقه بگذرد بعد استارت می خورد روشن‌می شدد

    1. مشکل شما به احتمال زیاد یکی از ایناست:

      باتری یا دینام ضعیفه و موقعی که کولر روشنه، فشار زیادی روی سیستم برق میاد.

      کمپرسور کولر فشار زیادی به موتور وارد می‌کنه.

      سنسور دور موتور یا سیستم تنظیم دور آرام (ایدل) درست کار نمی‌کنن.

      پیشنهاد می‌کنم باتری، دینام و کمپرسور کولر رو چک کنید.

  8. شهاب گفت:

    باتشکر از تمام موارد گفته موارد گفته شده واقعا کمک زیادی برای علت خاموش شدن خورد در زمان کارکرد کولر خوردرو وخاموش شدن آن بمن داد تا در رفع مشکل اقدام کنم باتشکر ازشما

    1. خواهش می‌کنم، خیلی خوشحالیم که برات مفید بوده 🙏
      خلاصه و به زبان ساده، دلیل خاموش شدن ماشین موقع روشن کردن کولر معمولاً یکی از ایناست:

      فشار زیاد به موتور وقتی کولر روشن میشه، مخصوصاً اگه دور موتور پایینه یا خودرو ضعیفه

      خرابی یا ضعیف بودن کمپرسور کولر که باعث فشار زیادی روی موتور میشه

      خرابی سنسور یا استپ موتور که نمی‌ذاره دور موتور به موقع تنظیم بشه

      نوسانات برق یا مشکل در سیستم برق‌رسانی که باعث میشه ECU درست عمل نکنه

      برای حلش بهتره اول کمپرسور و استپ موتور چک بشه، اگه مشکلی نبود، برید سراغ برق و ECU.
      حتماً هم با مکانیک متخصص مشورت کن چون گاهی جزئیاته که باعث دردسر میشه.

      موفق باشی! 🌟

  9. آرش گفت:

    با سلام
    چرا موقع روشن کردن کولر صدای جیغ بلندی از موتور شنیده میشه و موتور به لرزش میوفته

    1. سلام وقتتون بخیر،
      احتمال زیاد صدای جیغ مربوط به شل یا فرسوده بودن تسمه کمپرسور کولر هست یا بلبرینگ کمپرسور خراب شده. لرزش موتور هم می‌تونه به خاطر گیرپاچ یا فشار بیش از حد کمپرسور باشه.
      پیشنهاد می‌کنیم تسمه و کمپرسور توسط مکانیک بررسی بشه تا از آسیب بیشتر جلوگیری شه.

  10. سید رضا گفت:

    سلام خسته نباشید ‌. چرا موقع کولر گرفتن کامل ماشین خاموش میشه و برق ماشین کلا قطع میشه برا چند ثانیه یا چند دقیقه . ماشین کوییک هست

    1. سلام، مشکل می‌تونه از فشار زیاد روی موتور به خاطر خرابی دریچه گاز (IAC)، کمپرسور کولر، یا نوسان برق و فیوزها باشه. حتماً با مکانیک بررسی کنید.

  11. مهدی گفت:

    سلام من سورن با موتور xu7pبا درچه گاز سیمی و کارکرد 7500 کیلومتر دارم موقع روشن بودن کولر ماشین در دنده یک گاز نمیخوره و حدود 4 تا 5 ثانیه طول میکشه تا ماشین گاز بخوره یا ماشین خاموش میشه. به نمایندگی مراجعه کردم کمپرسور کولر و سیم کشی و ایسیو و به قول خودشون تمام سنسورها را عوض کردند اما هیچ تغییری نکرد. میشه یه راهنمایی بکنید

    1. سلام دوست عزیز،
      این مشکلی که گفتی معمولاً به خاطر اینه که وقتی کولر روشن میشه، موتور فشار بیشتری می‌کشه و باید تنظیمات گاز یا دریچه گاز درست باشه.
      حالا چون نمایندگی همه چیز رو عوض کرده و درست نشده، احتمال زیاد باید دریچه گاز سیمی یا تنظیم گاز دوباره با دقت بررسی بشه.
      یه نکته مهم اینه که وقتی کولر روشنه، موتور باید کمی گاز بیشتر بگیره تا خاموش نشه، پس شاید تنظیم موتور یا دریچه گاز دقیق نیست.
      پیشنهاد می‌کنم یه کارشناس ماهر که با سورن و موتور XU7P آشنا باشه ببینی تا سیستم دریچه گاز و تنظیم موتور رو درست تنظیم کنه.
      موفق باشی!

  12. رضا گنجی گفت:

    سلام ماشین 206اتومات دارم ماشینم زمانی که کولرمیگیرم یکدفعه موتورمیلرزونه وخاموش میکنه بعضی موارد کولرمیگیرم اصلا خاموش نمیشه رفتم پیش مکانیک استاد گفت سنسورمپ هستش فیش سنسورمپ راقطع کرد گفت دوروزبذارسنسورقطع باشه ببینم دوباره خاموش می‌کنه یانه سنسورمپ راقطع هم کردباز ماشین خاموش میکنه بنظرتون علت چی می‌تونه باشه

    1. سلام دوست عزیز،
      طبق همون مطلبی که تو صفحه ما هست، وقتی کولر روشن می‌کنی و ماشین خاموش میشه، معمولا مشکل از سنسور مپ نیست که قطع‌کردنش تاثیری داشته باشه. احتمال زیاد ایراد از سیستم برق یا کمپرسور کولر هست که فشار زیادی به موتور میاره و باعث خاموش شدن میشه. بهتره یه متخصص سیستم کولر و برق ماشین رو دقیق چک کن تا مشکل اصلی پیدا بشه.
      موفق باشی!

  13. امید رضا گفت:

    سلام یه پژو تیپ فایو ۹۶ دارم بعد از یک ساعت کولر روشن باشه ماشین خاموش میشه باید دکمه کولر بزنی تا ماشین روشن بشه تا ماشین خنک نشه نمیشه کولر گرفت چکار کنم

    1. سلام دوست عزیز،

      خیلی ممنون که این سؤال رو پرسیدی.
      وقتی کولر روشن می‌شه، بار موتور زیاد می‌شه و اگر قطعاتی مثل دریچه کنترل دور موتور (IAC)، کمپرسور، تسمه کولر، یا مدار برق خودرو دچار مشکل باشن، ماشین ممکنه خاموش بشه. بهتره اول این قطعات — مخصوصاً IAC یا خود کمپرسور و سیم‌کشی برق — رو بررسی و سرویس کنی.

      1. Aria گفت:

        سلام ماشینم پراید 87هست.کولر روشن میکنم دور موتور نیفته ماشین کلا لرزه می افته و پس از مدتی اگر در حرکت باشم وقتی ترمز میگیرم کلاچ میگیرم خاموش میشه ماشین.خودم بررسی کردم فن کار نمیکنه کمپرسور هم ی نیم دور میزنم موتور افت می‌کنه وا میسته کمپرسور و همین روند ادامه داره.برق ماشین هم چراغا انگار چشمک میزنن لرزه می افتندانگاری.من چکار کنم ک بتونم با هزینه ی کم درستش کنم؟؟

        1. سلام
          مشکل می‌تونه از این باشه که وقتی کولر رو روشن می‌کنی، کمپرسور و فن درست کار نمی‌کنن و فشار زیادی به موتور میاد. این باعث افت دور موتور، لرزش و خاموش شدن میشه. احتمال زیاد یا فن خراب شده یا سیستم برقی/باتری و دینام ضعیف شده. اول از همه فن رو چک و تعمیر یا تعویض کن، بعد سیم‌کشی و اتصالات برق رو بررسی کن که جایی قطعی یا اتصالی نداشته باشه. اینا معمولاً با هزینه کمتر از تعمیرات سنگین حل میشه.

  14. علیرضا گفت:

    سلام وقت بخیر
    تو حالت درجا ماشین وقتی کولر میگیری ماشین ریپ میخوره و خاموش میشه ماشین تیوفایو هس

    1. اگر ماشینت توی حالت درجا وقتی کولر رو روشن می‌کنی، ریپ می‌خوره و خاموش می‌شه ممکنه فیلتر بنزین گرفته‌باشه، پمپ بنزین ضعیفه یا انژکتورها درست کار نمی‌کنن. این اجزای مهم، سوخت کافی و مناسب به موتور نمی‌رسونن؛ مخصوصاً وقتی کولر روشن می‌شه و فشار بیشتر می‌شه، خرابیشون باعث ریپ یا خاموشی ماشین می‌شه.
      پیشنهاد می‌کنم:

      اول فیلتر بنزین رو چک کن؛ اگر گرفته یا قدیمیه، تعویضش کن.

      بعد پمپ بنزین و انژکتورها رو تست کن؛ اگه ضعیف یا خراب شدن، باید تعمیر یا تعویض بشن.

      این مراحل ساده می‌تونن مشکل ریپ خوردن و خاموش شدن موقع کولر گرفتن رو برطرف کنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *