آموزش هواگیری بخاری درجا به سادهترین شیوه ممکن
بخاری درجا یکی از تجهیزات حیاتی در خودروهای دیزلی است که در فصلهای سرد، گرمای مورد نیاز کابین را تامین میکند. اما گاهی اوقات، وجود هوا در مسیر سوخترسانی باعث افت عملکرد و حتی از کار افتادن بخاری میشود. به همین دلیل، هواگیری این سیستم اهمیت زیادی دارد. در این مطلب، آموزش هواگیری بخاری درجا با یکی از روشهای کاربردی و ساده را به شما ارائه کردهایم.
بخاری درجا ماشین چیست؟
بخاری درجا یک سیستم گرمایشی مستقل در خودروهای دیزلی است که بدون نیاز به روشن بودن موتور، گرمای لازم را برای کابین تامین میکند. این سیستم با استفاده از سوخت دیزل، فرآیند احتراق را در محفظه مخصوص انجام داده و از طریق مبدل حرارتی، هوای گرم را به داخل کابین هدایت میکند. بخاریهای درجا معمولا در کامیونها، خودروهای کاروانی و وسایل نقلیه صنعتی استفاده میشوند تا در هوای سرد، بدون مصرف زیاد سوخت و استهلاک موتور، دمای مناسب را حفظ کنند. برندهای مطرحی مانند وباستو و ابرش باخر از تولیدکنندگان شناختهشده این سیستمها هستند که در این مطلب آموزش هواگیری بخاری درجا برای این برندها را نیز ارائه کردهایم.
چرا به آموزش هواگیری بخاری درجا نیاز داریم؟
وجود هوا در مسیر سوخترسانی بخاری درجا میتواند مشکلات مختلفی ایجاد کند که از کاهش راندمان گرمایشی تا از کار افتادن کامل سیستم را شامل میشود. یکی از مشکلات رایج، اختلال در جریان سوخت است که باعث میشود پمپ بخاری به درستی عمل نکند و سوخت به میزان کافی به محفظه احتراق نرسد. این مساله باعث میشود بخاری روشن نشود یا عملکرد آن با نوسان همراه باشد. همچنین وجود حبابهای هوا در مسیر سوخت میتواند باعث ایجاد صداهای غیرمعمول در سیستم شده و فشار مضاعفی به پمپ وارد کند که در نهایت، استهلاک و خرابی زودهنگام را در پی دارند.
از سوی دیگر در برخی موارد، اگر هواگیری انجام نشود، بخاری ممکن است بهطور کامل خاموش شده و دیگر روشن نشود، حتی اگر سوخت کافی در مخزن وجود داشته باشد. این مشکل بهخصوص در روزهای سرد سال بسیار آزاردهنده است، زیرا نبود گرمایش مناسب در خودرو باعث کاهش راحتی سرنشینان و حتی یخزدگی شیشهها و کاهش دید راننده میشود. همچنین عملکرد نامناسب بخاری میتواند نشاندهنده مشکلات عمیقتر در سیستم سوخترسانی باشد که در صورت عدم رسیدگی، هزینههای بیشتری را به دنبال خواهد داشت.
آموزش هواگیری بخاری درجا با یک روش کاربردی و ساده به رانندگان این امکان را میدهد که بدون نیاز به مراجعه به تعمیرکار، در کمترین زمان مشکل را برطرف کنند. این مساله نهتنها باعث صرفهجویی در هزینهها میشود، بلکه از اتلاف وقت و دردسرهای ناشی از نبود گرمایش در خودرو جلوگیری میکند. بهعلاوه، دانستن این روش میتواند در شرایط اضطراری، مانند سفرهای طولانی یا جادههای برفی و کوهستانی، بسیار مفید باشد و از بروز مشکلات جدیتر جلوگیری کند.
آموزش هواگیری بخاری درجا توسط سوکت بوق پژو 405
یکی از راهکارهای هواگیری بخاری درجا، هواگیری با استفاده از سوکت بوق پژو 405 است. این روش مناسب اکثر بخاریهای وبستو و ابرش باخر است که یک مدل پمپ با ویژگیهای مشابه دارند. پیش از ارائه نکات آموزش بخاری درجا این شرکتها، بد نیست مقداری نیز درباره این برندها بدانیم.
وبستو (Webasto) یکی از معتبرترین شرکتهای آلمانی در حوزه تولید سیستمهای گرمایشی و سرمایشی خودرو است که سابقهای بیش از 100 سال در این صنعت دارد. این شرکت انواع بخاری درجا را برای خودروهای تجاری، کامیونها، ونها و حتی ماشینهای سنگین تولید میکند. بخاری درجا وباستو به دلیل کیفیت بالا، مصرف بهینه سوخت و عملکرد پایدار در شرایط سخت آبوهوایی، مورد استفاده بسیاری از تولیدکنندگان خودرو و ناوگان حملونقل در سراسر جهان قرار میگیرند.
ابرش باخر (Eberspächer) نیز یک شرکت آلمانی پیشرو در زمینه تولید سیستمهای گرمایشی و اگزوز خودرو است که بیش از 150 سال سابقه فعالیت دارد. بخاری درجا ابرش باخر به دلیل طراحی مهندسی دقیق، کارایی بالا و مصرف سوخت کم، در میان رانندگان کامیونها، خودروهای صنعتی و خودروهای کاروانی بسیار محبوب هستند.
آموزش هواگیری بخاری درجا توسط سوکت بوق پژو 405؛ چند مرحله آسان
- قرار دادن سوکت بوق روی دهانه پمپ
- یک برق 20 وات از پشت دینام یا منبع برق دیگر تأمین کنید.
- شیلنگ بخاری را از جای خود خارج کنید.
- سیم مثبت دائم را به یکی از سیمهای پمپ متصل کنید.
- سیم منفی را به شکل اتصال کوتاه وصل کنید تا پمپ به صورت تلمبهای یکی یکی کار کند.
- اگر هنگام اتصال منفی، جرقه ایجاد شود، نشاندهنده سالم بودن پمپ است.
- اگر در این مرحله از شیلنگ بخاری گازوئیل چکه کند، یعنی پمپ به درستی هواگیری شده است.
در محصولات بخاری درجا شرکتهای وباستو و ابرش باخر، پمپ در شاسی بخاری ماشین قرار دارد که معمولا کنار مخزن بخاری درجا قرار میگیرد. برای هواگیری پمپ، سوکت بوق را روی دهانه پمپ قرار میدهیم. یک برق 20 وات از پشت دینام یا منبع دیگر میگیریم. سپس شیلنگ بخاری را از جا در میآوریم برق مثبت دائم را به یکی از سیمهای پمپ متصل میکنیم و در مرحله بعد، منفی را به شکل اتصالهای کوتاه وصل میکنیم تا پمپ بهشکل تلمبهای، یکی یکی کار کند.
همین که در زمان اتصال، جرقه میزند به معنای سالم بودن پمپ است. با این کار همچنین از شیلنگ بخاری مقداری گازوئیل بیرون میآید. اگر در این مرحله گازوئیل از شیلنگ بیرون بچکد به این معنا است که پمپ، هواگیری شده است.
آموزش هواگیری بخاری درجا برای تضمین کارکرد بخاری
در این مطلب از سایت سرمایشی گرمایشی دانش با روش هواگیری بخاری درجا آشنا شدیم. هواگیری صحیح بخاری درجا میتواند عملکرد بهینه سیستم گرمایشی خودرو را تضمین کرده و از آسیبهای احتمالی ناشی از وجود هوا در مسیر سوخت جلوگیری کند. اگر پس از انجام این مراحل، همچنان مشکل گرمایش خودرو باقی بود، ممکن است بخاری نیاز به بررسی تخصصیتر داشته باشد. در چنین شرایطی، مراجعه به یک تعمیرکار مجرب توصیه میشود.
سوالات متداول
- 1. چرا بخاری درجا نیاز به هواگیری دارد؟
- بخاری درجا بهدلیل وجود هوا در مسیر سوخترسانی ممکن است عملکرد نامناسبی داشته باشد، روشن نشود یا گرمای کافی تولید نکند. هواگیری باعث بهبود راندمان، افزایش طول عمر پمپ و جلوگیری از خرابیهای احتمالی میشود.
- 2. چند وقت یکبار باید بخاری درجا را هواگیری کرد؟
- هواگیری معمولا پس از تعویض فیلتر سوخت، انجام تعمیرات سیستم سوخترسانی یا در صورت مشاهده افت عملکرد بخاری توصیه میشود. در غیر این صورت، نیازی به هواگیری دورهای نیست.
- 3. نشانههای نیاز به هواگیری بخاری درجا چیست؟
- روشن نشدن بخاری، قطع و وصل شدن عملکرد آن، کاهش تولید گرما و ایجاد صداهای غیرمعمول در پمپ سوخت از نشانههای احتمال وجود هوا در مسیر سوخت هستند.
- 4. آیا هواگیری بخاری درجا برای همه مدلها یکسان است؟
- خیر، روش هواگیری بسته به مدل بخاری متفاوت است، اما اصول کلی مشابه است. در بخاریهای وبستو و ابرش باخر میتوان از روش سوکت بوق پژو 405 برای هواگیری استفاده کرد.
- 5. آیا میتوان هواگیری را بدون تخصص انجام داد؟
- بله، با رعایت مراحل صحیح و دقت کافی، بیشتر رانندگان میتوانند خودشان بخاری درجا را هواگیری کنند. اما در صورت عدم اطمینان، مراجعه به تعمیرکار پیشنهاد میشود.